Visual environment within big cities

Bike- and footbridge between The Opera and National Theatre across Copenhagen Harbour – two proposals in play

Cykel-gangbro mellem Operaen og Skuespilhuset tværs over Københavns Havneløb – 2 forslag i spil

Klik på fotos og kort og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.

Skuespilhuset til venstre i billedet. Operaen længst borte og til højre Christiansholm på Christianshavn med pakhus med røde porte.

One proposal is a bridge passing the sea 100m north of The National Theatre. Its a gift to Copenhagen from The Foundation Realdania.

Another proposal is a bridge passing the sea 100m south of The National Theatre. Its a gift to Copenhagen from The Foundation A.P. Møller.

Kort over København City, Christianshavn og Holmen. Klik på kortet og brug din zoom kontrol og du ser det i fuld skærmstørrelse. Foto: Erik K Abrahamsen 10. oktober 2012

In may 2008 I send to Copenhagen City Parlament my proposal for a bike- and footbridge passing the sea between The National Theatre and The Opera. Here I describe my proposal:

Over Københavns Inderhavn planlægger Københavns Borgerrepræsentation at bygge en cykel-gang bro, der skal forbinde Operaen på Dokøen med Skuespilhuset ved Nyhavn.

Fonden Realdania vil forære en cykel-gang, der går fra Kvæsthusmolen (ved Amaliehaven) tværs over ” det store havnerum ” direkte til Operaen på Dokøen (placering nord for Skuespilhuset).

A.P. Møller Fonden vil også forære en cykel-gang bro, der ønskes bygget fra Nyhavns Sydside (Ved den fredede toldbygning) til Grønlandske Handelsplads og Christiansholm (på Christianshavn). Den bro passerer ” det smalle havnerum ” i Københavns Havneløb (placering syd for Skuespilhuset).

Se tegninger af de 2 forslag på: http://www.aok.dk/teater/guide/de 5 veje til Operaen

Begge forslag vil skade det visuelle miljø i Københavns Havneløb. Som det er nu med de to store havnerum nord og syd for Skuespilhuset, er der lange sigtelinier med lange kig i og fra alle retninger. Det er et enestående  og unikt visuelt miljø midt i en storby, der har udviklet sig ud fra Havnen.

Fra Bryggen (træpromenaden) foran Skuespilhuset er der i retning nord og syd et smukt og frit udsyn mod Øresund (nord) og mod Knippelsbro (syd). Det bør bevares.

Jeg har i maj 2008 skrevet til Københavns Borgerrepræsentation og Folketinget og gjort rede for mine synspunkter.

Jeg har forslået en cykel – gang bro, der starter ved Nyhavns Nordside (ud for Hotel Nyhavn) ca. 10 m syd for Bryggen og som følger lidt under højde-niveau af Bryggen og langs med denne de første 50 m. Her ude i Havneløbet og i parallelsigtelinie til Skuespilhusets sydlige facade rejser broen sig så op med en fri gennemsejlingshøjde på 5 m for turbåde og Movias rutebåde. Broen er her vinkelret på begge kajkanter og ender landfast i retning øst på Christiansholm. For at sejlskibe og store både kan passere, skal broen kunne åbne sig som en svingbro med en gennemsejlingsbredde på 80 m. Hele cykel-gangbroens længde vil være ca. 160 m udført i stål og glas med et transparent fremtoning.

Denne placering gør mindst skade i Havneløbets visuelle miljø i hele området fra Trekroner i Nord til Knippelsbro i Syd.

I august september 2008 fotograferede jeg kig og sigtelinier fra Skuespilhuset for her på min blog at vise, hvor vigtigt det visuelle miljø er i en storby.

I brev af 15. maj 2008 svarer teknik-og miljøborgmester Klaus Bondam:

Kære Erik K Abrahamsen

Tak for dit brev, hvor du peger på en alternativ linjeføring af broen over Inderhavnen.

Københavns Kommune har på et møde i Teknik-og Miljøudvalget den 5. december 2007, og efterfølgende i Borgerrepæsentationen på mødet den 24. januar 2008, besluttet at modtage A.P. Møller Fondens tilbud om en broforbindelse mellem sydsiden i Nyhavn og Grønlandske Handels Plads. Det er derfor denne forbindelse, Teknik- og Miljøforvaltningen arbejder på at få realiseret.

A.P. Møller Fondens broløsning er valgt, fordi dens beliggenhed vil give flest mulige københavnere glæde af den i hverdagen. Broen kobler cykelruterne sammen fra begge bydele og skaber dermed bedre sammenhæng mellem Indre By, Christianshavn og Amager. Med brofæste i Nyhavns sydside og på Grønlandske Handels Plads sikres det endvidere, at broen ikke skal åbnes for mastebåde fra Christianshavns Kanal og Nyhavn. Det er tanken, at mindre broer i kanalerne skal kunne åbnes af sejlerne.

Med venlig hilsen Klaus Bondam (sign)

Hvad synes du?

Kh Erik

Udsigt mod Knippelsbro,”det smalle havnerum” (syd) fra Bryggen foran Skuespilhuset.

Udsigt mod nord fra Bryggen, Skuespilhuset

Mit forslag til en cykel-gang bro tager afsæt her fra kajkanten ved Nyhavns nordside.

Udsigt mod Christiansholm (til venstre i billedet). Mit forslag til en cykel-gangbro passerer her tværs over Havneløbet.

Udsigt fra Bryggen foran Skuespilhuset mod “Det store havnerum” (nord).

Udsigt fra Bryggen mod Knippelsbro (Syd). I mit forslag til en cykel-gangbro går broen fra kajkanten her til højre i billedet og går parallelt med Bryggen og ca. 1 m under Bryggens højde, så udsigten mod syd bevares.

Copyright Erik K Abrahamsen, text and pictures

Click on the pictures and you will see them in full screen size

Tekst og billeder Copyright 2008

All rights reserved

Updated 14. oktober 2012

Læs min artikel:

“3 nye gang- og cykelbroer binder Christianshavn sammen med Nyhavn og Holmen” dateret 12. oktober 2012

på min anden hjemmeside tvndk.wordpress.com Erik K Abrahamsen Blog


Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: