Aarhus i sne-dragt lillejuleaftensdag 2009

Besøg i min barndoms by 23. december 2009

Tekst og fotos og tegninger af Erik K Abrahamsen

Aarhus Rådhus. Opført 1938-41 af jernbeton beklædt med norsk marmor. Fontæne med bronze skulpturer af Agnete og Havmanden udført af billed huggeren Johannes C. Bjerg ses midt i billedet helt klædt i hvidt. Skulpturen er bl.a. skænket af Carlsbergfondet og var oprindeligt tiltænkt den ny opførte Aarhus Badeanstalt. Men i 1941 tog Aarhus Byråd den beslutning, at Agnete og Havmanden skulle stå ude i det fri og her på sydsiden af det ny opførte rådhus. En rigtig god beslutning og en flot placering! Tårnets højde er 60 m. Tegnet af arkitekterne Arne Jacobsen og Erik Møller. Foto: 23. december 2009

Jeg ankommer med katemeran færgen fra Sjællands Odde til Aarhus den 22. december i et forrygende snevejr.

Sneen forsætter med at vælte ned over Danmark hele dagen og natten med.

Så jeg vågner op i min barndoms by Aarhus den 23 december til en by iklædt hvid nyfalden sne.

Det er en åbenbaring – en øjenåbner i skønhed og idyl. Sne overalt og op til 15 cm´s dybde!

Jeg starter min tur til fods i min barndomsgade i Marselisborg kvarteret tæt på skoven, Friheden, Aarhus Stadion og det tidligere Aarhus Zoo (nedlagt 1960): Gentoftevej

Klik på billederne så ser du dem i et lidt større format.

Min barndommens gade Gentoftevej i Marselisborg kvarteret i det sydlige Aarhus. Jeg var 3 år, da jeg, min far Poul Kristian (1903-62), min mor Birthe Ursula født Wulff (1916-2000), min storesøster Marianne (født 1943) og min lillesøster Helle (født 1947) i 1949 flyttede ind i den store villa Gentoftevej 21 til venstre i billede. Far var praktiserende læge i Aarhus fra 1940 til sin alt for tidlige død i 1962. Vi boede i denne rummelige villa til 1968. Huset blev bygget i 1928 på udstyknings jord fra Marselisborg Gods, der i Middelalderen hed Havreballegaard under Aarhus Bispestol og i 1661 erhvervet af den hollandske handelsmand Gabriel Marselis. Han fik godset skænket af Kong Frederik den 3 for hans økonomiske hjælp under Svenskekrigene. I 1896 blev Marselisborg gods og jorde erhvervet af Aarhus Kommune. Mindesten om Gabriel Marselis findes ved hovedindgangen for Marselisborg Gymnasium ved Birketinget.Udstykningen strakte sig fra Strandvejen, Dalgas Avenue, Marselis Boulevard, Stadion Alle og Skovbrynet. For enden af vejen længst borte i billedet er starten på Marselisborgskovene, der strækker sig mod syd til Moesgård Strand og Moesgård gods og videre mod Fløjstrup og Vilhelmsborg gods. Her ved Skovbrynet ligger idag forlystelsesparken Tivoli Friheden og skoleskoven på det tidligere område for Aarhus Zoologiske have (nedlagt 1960). Aarhus Zoo var min tumleplads i alle dagens lyse timer hver dag året rundt fra jeg var 3 til 7 år gammel. Og hver vinter kælkede vi børn i Mindeparken, stod på ski i Dyrehaven og skøjtede på Stadion-søerne.  Både sommer og vinter legede vi og nabovejenes 20-30 børn på vej, i haver og skov i vort selvskabte paradis. Det var sådan, vi oplevede  det. Vi havde en dagslang frihed med minimal forældreopsyn – tiden og stedet var vidunderlig tryg. Ydermere havde jeg kun 500 meters gåtur til mine to skoler gennem 12 år og som begge ligger, hvor Gentoftevej begynder: Forældreskolen på Marselis Boulevard og Marselisborg Gymnasium ud til Birketinget. Yderst til venstre i billedet anes en nyere villa nr. 19 opført midt i 1950´rne. Foto: 23. december 2009

Barndommens gade 1952:

Her står jeg sammen med min lillesøster Helle til Fastelavn i Barndommens Gade, Gentoftevej, Aarhus. Længst borte i billedet krydser Holtevej. Foto: 1952

Barndommens gade 1949:

Jeg og min lillesøster Helle på cykel i barndommens gade Gentoftevej 1949.

Marianne, Erik og Helle i vor have Gertoftevej 21 sommeren 1949:

Gentoftevej 21, sommeren 1949. Til venstre Erik 4 år, Marianne i midten 6 år og Helle til højre 2 år.

Gentoftevej 21, vor have sommeren 1949. Til venstre Erik 4 år, Marianne i midten 6 år og Helle til højre 2 år.

Den 2. verdenskrig med Tysklands besættelse af Danmark 1940-45 ramte alle kvarterer i Aarhus:

Da min familie i 1949 flyttede ind i nr. 21 lå nabo grunden Gentoftevej 19 stadig som et stort bombekrater efter krigens sidste Schalburgtage i Aarhus mod universitetslektor Troels Finks familie og villa den 26 . april 1945.  Ved et mirakel overlevede ægteparret og deres 3 børn bombesprængningen. Den yngste, en 3-årig dreng blev gravet levende ud af ruinerne. Villaen i nr. 19 var i øvrigt en kopi af villaen i nr. 21 og blev fuldstændigt jævnet med jorden. Billede af bombegrunden findes ved at søge på Google: Gentoftevej 19 og derefter klik på “Aarhus Billeder”.

Gentoftevej 21. Vor unge pige Kirsten står her med sin cykel, hvor min lillesøster Helle sidder i cykelkurven. Min storesøster Marianne står med sin flotte cykel til højre i billedet.Og jeg står forrest i midten med hænderne for øjnene. Jeg var som lille ekstremt lysfølsom i begge mine øjne, så jeg gik ofte med solbriller sommer og vinter. Kirsten var ung pige i vor famile fra hun var 18 år og jeg var 3 mdr. i november 1945 til Kirsten blev gift med Kaj i 1958. Kirsten var en enestående reservemor i alle de 12 år hun var med i familien. Far og mor foretog lange 4 ugers rejser i 1950`erne til Palæstina med tog til Genoa og skib til Haifa i 1954, Spanien med bil i 1955, Ægypten med fly i 1958, U.S.A. med fly til Los Angeles og hjem fra New York med passagerskibet “Stokholm” og Sovjetunionen i 1958 med besøg i Moskva og Leningrad idag Sct. Petersborg, hvor Kirsten passede os og gav os tryghed. Til venstre i billedet ses det lange stakit ud for “bombegrunden”: Gentoftevej 19, hvis hus blev udsat for Schalburgtage og lagt i ruiner den 26. april 1945. Hele familien Troels Fink slap ved et mirakel uskadt ud af det bombede hus. “Bombegrunden” var villakvarterets fælles legeplads indtil ca. 1955, hvor et nyt etplanshus blev opført.   Foto: sommeren 1949 Birthe Abrahamsen

Far og søn på Århus Havn 1948:

Århus Havn 1948: Far og søn. Her sidder jeg med fars avis på en capstan ved et fragtskib i Århus Havn. København blev i en tidlig alder mit andet hjem, da vi besøgte og boede hos mine bedsteforældre Flemming og Yvonne Wulff i Malmøgade, som nabo til Østre Anlæg med en super legeplads med vandbassin. I 1983 flyttede jeg permanent til København og bor her stadig. Foto: 1948

Far og datter i haven Gentoftevej 21:

Far og datter i haven Gentoftevej

Far og datter i haven Gentoftevej 21. Helle på skødet af sin far Poul Kristian Abrahamsen. Foto af Birthe Abrahamsen af Hells mor sommeren 1949.

Mor og datter i haven Gentoftevej 21 sommreren 1949

Mor og datter i haven Gentoftevej 21

Mor og datter i haven Gentoftevej 21. Helle og hendes mor Birthe. Foto Poul Abrahamsen sommeren 1949.

Gentoftevej 21 vinteren 2009:

Gentoftevej 21 set i retning mod nord og hvor Holtevej passerer på tværs længst borte i billedet. Gentoftevej nr. 19 ses til venstre for mit barndomshjem og er opført som en etplans villa omkring 1955 på den tidligere bombegrund efter Scalburgtage bombningen af Troels Finks villa den 26. april 1945. Foto. 23. december 2009

Vinteren og foråret 1945 var præget af voldsomme og mange Schalburgtage aktioner i det centrale Aarhus udført af Gestapo og dets håndlanger Peter-gruppen. Far og mor boede og far havde lægepraksis i Borgporten, Store Torv 18 ved Bispetorvet midt i Aarhus. Efter bombeangrebet i Guldsmedgade den 22. februar 1945 og kun 200 meter fra Borgporten Store Torv 18, inviteres far og mor, som var gravid med mig i 3´måned og min næsten 2-årige storesøster Marianne på fast ophold og overnatning hos Professor Erik Strømgren og hans hustru i deres villa i Risskov i 2-3 mdr.  frem til befrielsen den 5. maj 1945. Sådan hjalp danskerne familie og venner med ophold, skjulested og hjælp til at flygte gennem hele Besættelsen fra 9. april 1940 – 5. maj 1945. Mange læger blev myrdet af Gestapo og dets håndlangere overalt i Danmark, i privat praksis, på sygebesøg eller når lægerne skjulte modstandsfolk og jøder på hospitalerne. Far er kun på arbejde i sin lægepraksis i Store Torv 18 i dagtimerne, men kører fortsat ud til privat sygebesøg, som lægerne gjorde under hele den tyske besættelse af Danmark. Omkring Peter-gruppens bombeangreb i Guldsmedgade 3-9 og 10-16 den 22. februar 1945 henviser jeg til borgmester i Aarhus 1982-97 Thorkild Simonsens øjenvidneskildring. Du kan finde den på Google: aarhus.dk Da Simonsen mødte krigen.

Min fars identitetskort under Danmarks Besættelse 1940-45.

Ønsker du at se billeder fra sabotagen i Guldsmedgade: Søg Google og skriv: Aarhusbilleder 2. verdenskrig guldsmedgade.

Skagen Sygehus. Her er jeg 4 dage gammel sammen med min mor Birthe Ursala, født 3. marts 1916. Foto: 8. august 1945

Jeg kommer til verden som et rigtigt befrielsesbarn under mine forældres sommerferie i mine oldeforældre Frederikke og Laurits Tuxens sommerbolig og atelier “Villa Dagminne” i Skagen den 4. august 1945. Far assisterede ved min fødsel og alt gik fint. Som min mor udtrykte det: “Med Erik var det som at smutte mandler”. Men jeg arriverede nu også 4-6 uger “for tidligt”! Så stor var jeg ikke : 2800 gram og 51 cm lang!  Men en dejlig velkomst i en dejlig familie på Jyllands Nordspids. Men at stå med en nyfødt i Skagen havde far og mor nu ikke forberedt! Mor var både kreativ og praktisk, så da hele familien skulle hjem til Aarhus med tog UDEN lift og UDEN barnevogn et par dage efter at jeg var født, udbryder mor ved afrejsen: Bedstemor, lillebror har brug for at låne din kommodeskuffe! Og sådan foregik min første rejse i livet med tog fra Skagen til Århus: i en kommodeskuffe!

Borgporten, Store Torv 18, Aarhus 1947:

Familien Abrahamsen, Store Torv 18, Aarhus i 1947. Far Poul født 1903, Erik født 1945, Marianne født 1943, Mor Birthe født 1916 og Helle født 1947 i maj måned. Foto: December 1947

Gentoftevej 21, Aarhus, 1949:

Gentoftevej 21. 3 søskende fotograferet i vor stue i 1949. Her er jeg sammen med min storesøster Marianne født i 1943 og min lillesøster Helle født i 1947. Klik på billedet og du ser det i fuld skærmstørrelse.

København, den 2. september 2012 –  63 år senere:

3 søskende 63 år senere i Holmens Kirke i København til Mariannes barnebarn Zoe Maries barnedåb søndag den 2. september 2012. Til venstre i billedet Marianne Abrahamsen født 1943, jeg Erik Kristian Abrahamsen født 1945 og til højre Helle Margrethe Abrahamsen født 1947. Foto: John, den 2. september 2012. Klik på billedet og brug din zoom kontrol og du ser det i fuld skærmstørrelse.

Vi boede som nabo til Friheden, Århus Zoo og Stadionsøerne. Fra vi flyttede ind i villaen Gentoftevej 21 i april 1949, hvor jeg fyldte 4 år i august var jeg hver dag på opdagelse i Århus Zoo og legede i de omkringliggende skove og søer. Fra tidlig morgen til langt ud på eftermiddagen var det mit andet hjem. Der var næsten ingen biltrafik, så vi fik af vore forældre lov til at færdes på egen hånd. Mine forældres motto var: “Frihed under ansvar” og der var helt klare linier på, hvad vi måtte og ikke måtte. Og vi fik god vejledning fra far og mor, så vi kunne begå os overalt og slippe for ulykker som at falde unødigt ned fra høje træer! Man lærer sig jo som barn at falde “rigtigt”: på skøjter, ski, cykel, rulleskøjter, gynger og fra træer, heste og meget mere!! Fra 6-7 års alderen udvidedes mit “nærmiljø” med Mindeparken, Strandvejen, Dyrehaven, Varna, Blommehaven og Marselisborgskovene helt ud til Moesgård Strand og Giber Å.

I 1951 besluttede ledelsen i Århus Zoo at starte et børnecircus: Circus Zoo, hvor kun børn optrådte. Jeg og min storesøster Marianne blev hyret til at optræde. Marianne 8 år gammel, som jonglør og akrobat sammen med en veninde og  jeg 6 år gammel, som dyrepasser og pladsmand iført sherif uniform i samarbejde med 3 drenge klædt i cowboy dress. Min lillesøster Helle på 4 år sad trofast på bænkerækkerne under alle forestillinger sommeren 1951.

CIRCUS ZOO, Århus sommeren 1951:

Circus Zoo. Indgangen til Århus Zoo børnecircus. I forgrunden midtfor min mor Birthe og min lillesøster Helle på 4 år. Foto sommeren 1951

CIRCUS ZOO 1951. Her står jeg midt i manegen yderst til højre i min sherif uniform sammen med mine cowboy kollegaer og 3 lamaer. Klik på billederne og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse. Foto: Sommeren 1951 Birthe Abrahamsen

CIRCUS ZOO. Her hjælper jeg en domptør med at sætte forhindringer op på manegekanten, så gederne kan vise deres springtalenter. Foto 1951 Birthe Abrahamsen

Jeg startede i 1. klasse i august 1952 i Forældreskolen, der ligger hvor Gentoftevej begynder og med hovedindgang ud til Marselis Boulevard. I 9 år fra 1. klasse til 4. mellem (1952-61) havde jeg blot en gåtur på 500 meter til og fra skole.

Her er jeg fotograferet af Dansk Skolefoto i 1. klasse, 1b 1952:

Erik i 1. klasse, 1B på Forældreskolen på Marselis Boulevard i Århus 1952. Foto: Dansk Skolefoto 1952

Mit nærmiljø hvor al leg udspillede sig i haver, på villavejene, i skovene, ved Stadionsøerne og i Århus Zoologiske Have smitter af på mine tegninger her i 2. klasse i Forældreskolen:

Mit tegnehæfte i faget tegning i 2. klasse på Forældreskolen i 1953. Størrelse: 28,5 cm x 17,5 cm


Denne tegning tegnede jeg i 2. klasse i 1953 i faget tegning på Forældreskolen i Århus. Størrelse; 28,5 cm x 17,5 cm. Copyright Erik K Abrahamsen 2012

Århus Zoo sætter sine spor i mine tegninger i 2. klasse på Forældreskolen i Aarhus 1953-54:

Børnenes tegnehæfte. Tegninger fra min 2. klasse 1953-54 på Forældreskolen i Aarhus.

Min tegning inspireret af Århus Zoo. Fra mit tegnehæfte

Min tegning inspireret af Århus Zoo. Fra mit tegnehæfte ” Børnenes tegnehæfte” fra 2 klasse 1953-54. Tegning 28,5 cm x 17,5 cm. Copyright Erik K Abrahamsen 2012

Århus Zoo. Tegning 28,5 x 17,5 cm fra mit tegnehæfte

Århus Zoo. Tegning 28,5 x 17,5 cm fra mit tegnehæfte “Børnenes tegnehæfte” fra 2 klasse 1953-54. Copyright Erik K Abrahamsen

Og min optræden i Århus Zoo børnecircus i 1951 og 1952 sætter sine spor i denne tegning, som jeg tegnede i 1. klasse i 1952-53:

1.klasse

Min tegning i 1. klasse 1952-53. Århus Zoo børnecircus, som jeg optrådte i sommeren 1951 0g 1952. Tegning 28,5 cm x 17,5 cm. Copyright Erik K Abrahamsen

Tegning inspireret af vore vinterlege:

Tegning

Tegning, 28,5 cm x 17,5 cm. Vinterstemning med skøjteløb, kælkning og skiløb. Tegning fra min 3 klasse i 1954-55. Copyright Erik K Abrahamsen 2012

Klik på billederne og brug din zoom kontrol og du ser dem i fuld skærmstørrelse.

Marianne og Uffes forlovelse i 1961. Dagligstuen i Gentoftevej 21:

Forlovelse

Mariannes og Uffes forlovelse i 1961 sammen med min far Poul Kristian (1903-62) og mor (1916-2000) i dagligstuen Gentoftevej 21. Foto 1961 Erik K Abrahamsen

Kælkning og skiløb i Mindeparken:

Mindeparken med Marselisborg Slot i tegningens baggrund. Mindeparken var vor udflugtsmål for kælkning og skiløb i alle vore barndomsår fra 1950-60. Der var kun en 1,5 km travetur fra Gentoftevej forbi Stadionsøerne, Århus Stadion og gennem skovene (Havreballeskoven) og Kongevejen til de store kælkebakker Djævlebakken og Vaskebrædtet i Mindeparken ud til Oddervej. Turen hjem hvor vi var trætte og udkørte var lang som en tur gennem Sibirien for os 5-7 årige drenge og piger, men vi klarede det hver gang – og det var uden voksenledsagere. Sådan var tiden i 1950´erne: der var næsten ingen biler, så vi var trygge overalt. Vel ankommet hjem, hvor våde huer, halstørklæder, vanter og trøjer blev lagt på de varme fjernvarmerør i kælderen, blev vi modtaget med varm cacao og tørt skiftetøj!  Jeg tegnede denne tegning den 17. juni 1968 og den måler 42,5 cm x 30 cm. Sign. på bagsiden: 17/6-1968 EA. Copyright Erik K Abrahamsen 2012

Cykelture i Marselisborgskovene syd for Århus

og badning i Århusbugten ved

Blommehaven og Moesgård Strand:

Kystlinien syd for Århus ud for Blommehaven i retning nord mod Århus i det fjerne. Ballehage Strand og Silistria Strand ses i det fjerne. Strandene syd for byen og ud til Århusbugten cyklede vi børn til hele sommeren. Vi kørte ad Strandvejen til Varna og langs Dyrehaven ad en gang-og cykelsti, som løb hele vejen gennem skoven og tæt på vandet forbi Ballehage, Silistria, Blommehaven og Ørnereden helt ud til Moesgård Strand. Som vore kræfter rakte badede vi ved alle disse forskellige kyster og nød de medbragte madpakker og flasker med vand. Det var altid en vidunderlig tur, som vi fik lov at køre alene, da vi  3 børn var ca. 7, 9 og 11 år gamle. Jeg tegnede denne tegning den 15. juni 1968. Størrelse: 29,5 cm x 21 cm. Copyright Erik K Abrahamsen 2012

Stranden ved Blommehaven:

Stranden ved Blommehaven. Et af de mange gode badesteder, hvor Marselisborgskovene møder skrænterne ned mod Århusbugten. De store bøgetræer står helt ud til skrænterne, som ses i tegningens venstre side. Udsigt mod nord med Århus helt ude i horisonten og med Silistria Strand og Ballehage Strand henne ved pynten i det fjerne. Jeg har tegnet tegningen den 16. juni 1968. Størrelse: 29,5 cm x 21 cm. Copyright Erik K Abrahamsen

Moesgård Strand og Giber Å med det gule Fiskerhus:

Moesgård Strand syd for Århus i retning mod syd med Samsø til venstre og Tunø til højre helt ude i horizonten i det fjerne. Midtfor til højre i billedet ses parkeringspladsen med biler. Jeg tegnede tegningen den 16. juni 1968. Copyright Erik K Abrahamsen. Størrelse: 38 cm x 25 cm. Klik på tegningerne og brug din zoom kontrol og du ser tegningen i fuld skærmstørrelse.

Det gule Fiskerhus ved Giber Å:

Moesgård Strand med det gule Fiskerhus ved Giber Å. Udsigt i retning mod syd, hvor Fiskerhuset ses til højre i billedet. Jeg har tegnet tegningen den 16. juni 1968. Format: 38 cm x 25 cm. Copyrigt Erik K Abrahamsen 2012

Den korte skolevej fortsatte i gymnasietiden, hvor jeg fra 1961-64 gik på Marselisborg Gymnasium, som også ligger hvor Gentoftevej begynder og med hovedindgang ud til Birketinget.

Her er jeg fotograferet sammen med min matematisk-naturvidenskabelige 1. G klasse (1.X) i skolegården i Marselisborg Gymnasium august 1961:

Min 1.G klasse fotograferet i skolegården i Marselisborg Gymnasium august 1961. Jeg står i bageste række nr. 2 fra venstre. Klik på billedet og brug din zoomkontrol og du ser billedet i fuld skærmstørrelse. Foto: 1961

Jeg blev student i 1964 og var i juli 1964 med venner på studenterferie i Italien: 

Rimini, Italien. Her er jeg næsten 19 år fotograferet på balkonen på vort hotel med udsigt over Adriaterhavet. Den 19. august 1964 påbegyndte jeg min 12 måneders værnepligt i Søværnet med 9 måneders tjeneste på Flådestation Grønnedal, Grønland. Foto: juli 1964

Og i august 1964 tager jeg afsked med min barndommens gade for at aftjene min værnepligt i Søværnet – 1 år fra 18. august 1964 til 25. august 1965 heraf 9 mdr. på Grønlands Kommando, Flådestation Grønnedal.

Se link: Danculture.dk og klik på rubrik VINTER: “Flådestation Grønnedal – et grønlandsk paradis oplevet vinteren 1964-65”.

Foto sammen med min lillesøster Helle i haven på Gentoftevej 21 medio august 1964:

Helle og je

Helle og jeg i haven Gentoftevej 21 fotograferet et par dage før jeg den 18. august 1964 rejste til Søværnets Eksercerskole i Auderød ved Frederiksværk.

Tilbage i nutiden på min bytur fra Barndommens Gade og rundt i min barndoms- og ungdomsby Århus: 

Stadion Alle i Marselisborg kvarteret blev anlagt i 1920´ erne og forbinder Aarhus Stadion længst borte i billedet midt ude i Marselisborgskoven og Skt. Lukas Kirken bygget i 1926. Foto: 23 december 2009

Agnete og Havmanden i snedragt midt i fontainen her foran Rådhuset i Aarhus og ved indgangen til Rådhusparken. Foto: 23. december 2009

Aarhus Rådhus set fra Rådhusparken. Foto: 23. december 2009

Kunstig skøjtebane tæt på haveanlægget foran Aarhus Musikhus og ud til Frederiks Alle. Bagest i billedet til venstre ligger Ridehuset og til højre Rådhusparken og Aarhus Rådhus med den store aula. Foto: 23. december 2009

ARoS Kunstmuseum som er nabo til Aarhus Musikhus og bygget på kasernearealet for den tidligere Vester Alle Kaserne, nedlagt 1968. Vimplerne på flagstængerne fortæller, at museet viser en udstilling Sense City af Jeppe Hein. Foran i billedet en metalskulptur af en hval ” Humpback Gunship ” udført af den australske kunstner Benjamin James Gilbert, født 1978. Foto: 23. december 2009

“Humpback Gunship”, Hvalikopteren er en ny skulptur i Aarhus. Den er udført af den australske kunstner Benjamin James Gilbert og er indkøbt af ARoS Kunstmuseum i 2009. Den har været vist på udstillingen “Sculpture by the Sea” på Bondi Beach, Australien i 2008 og igen på søsterudstillingen “Sculpture by the Sea” i Tangkrogen i Aarhus arrangeret af ARoS Kunstmuseem i 2009. Det er AArhus Musikhus til venstre i billedet. Foto: 23. december 2009

ARoS Kunstmuseum. Foyer´en er en “åben gade”, som passerer tværs gennem bygningen og er åben for offentligheden uden betaling. Så tag ind og få et gratis kig i en enestående arkitektonisk juvel! Det er så smukt, at man næsten mister vejret! Foto: 23. december 2009

Aarhus Å ved Aarhus Hovedbiblioteks haveanlæg til venstre i billedet. Helt i det fjerne ses Aarhus Domkirkes tårn knejse mod himmelen. Tårnet fik først sin nuværende højde i 1929. Domkirken Skt. Klemens Kirke er Nordens længste og blev bygget i 1200-tallet som en romersk basilika for i 14-1500 tallet at blive ombygget i gotisk stil. Domkirken er en af byens ældste bygningsværker. Store dele af Aarhus Å blev i 1930´erne overdækket for biltrafik, dog ikke denne del som ses på billedet. I 1980´erne er store dele af overdækningen omkring Immervad fjernet og åen løber frit og let tilgængelig for rekreation for byens borgere. Det var en rigtig og populær politisk beslutning. Nye tider – nye indsigter!! Foto: 23. december 2009

Aarhus Å. Her tæt på Vestergade og Vesterbro Torv snor åen sig tæt mellem byens huse. AArhus Å har sit udspring i Astrup mose ved Stilling-Solbjerg sø. Her fra løber den gennem en nordvestlig tunneldal formet af den sidste Istid (10-12.000 f. Kr.) via den fredede Jeksendal og Brabrand Sø ud i Aarhus Bugten i Aarhus Havn. Da har åen gennemløbet en længde på 40 km og et fald på 54 m. Åen har givet navn til byen AROS, Aarhus, byen ved udmundingen af åen (af olddansk Aros “åmunding” sammensat ar=å og os= munding). Byen havde i Vikingetiden et stort forsvarsanlæg, en høj jordvold med træpalisader. Anlægget menes opført i 934 e. Kr. og blev udbygget og forstærket i 1200-tallet, hvor voldene blev 20 m høje 0g 6-8 m brede. Voldanlægget fulgte de nuværende gader: Graven, Volden og Borgporten og videre langs med Aarhus Å. Den gik i en ring omkring den daværende bebyggelse og rester af den kan ses og er udgravet nær Store Torv og helt tæt på Aarhus Å. Åen var en naturlig havn for vikingeskibene, som også kunne ligge beskyttet her “inde i landet”. Hele Vikingeforsvarsanlægget og den daværende bebyggelse lå tæt på og mellem det nord-sydgående vadested vest for byen, som var åben for passage året rundt og Aarhus Å ´s udmunding i Aarhus Bugten. Vadestedet lå, hvor Immervad ligger idag. Foto: 23. december 2009

Jeg slutter min gensyns – drømme tur i høj sne, solskin og blå himmel i Botanisk Have og i Den Gamle By i Aarhus:

Botanisk Have i Aarhus. Haven strækker sig fra Midtbyen og Silkeborgvej op mod Vestre Ringgade. Her løber et mindre vandløb i retning mod Den Gamle By, hvor vandet forsyner den å der passerer tværs igennem Købstadsmuseet Den Gamle By. Foto: 23. december 2009

Den Kinesiske Bro, Botanisk Have i Aarhus. Bro over et mindre vandløb som forsyner åen gennem Den Gamle By, som ligger her i Botanisk Have. Foto: 23. december 2009

Kvindeskulptur i bronze i Botanisk have. Sne iklæder os alle sin egen skønhed! Det gør ikke denne smukke kvinde mindre smuk! Foto: 23. december 2009

Botanisk Have. Et vue ud over Aarhus i retning sydøst mod tårnet ved det tidligere Ceres bryggeri på Silkeborgvej. Midt i billedet tage fra bindingsværks huse i Den Gamle By. Her ses Den Kinesiske  Bro over dam 3, der forsyner åen der løber gennem Den Gamle By. Foto: 23. december 2009

Vindmøllen i træ knejser højt over Den Gamle By i Botanisk have. Foto: 23. december 2009

Vindmøllen af træ i Den Gamle By i Botanisk Have. Den smalle trætrappe op til møllens indgangsdør og spiltrækket, så møllen kan drejes “op mod vinden” ses til højre i billedet. Midt i billedet ses bagsiden af Møntmestergården opført i København 1683 og genopført her med indvielse i 2009. Foto: 23. december 2009

Idag 2. juledag den 26. december er det regnvejr over hele Danmark.  Alt den dejlige sne er smeltet- så kort en vinteroplevelse:  3 dage.

Husk at lev i nuet – grib dagen i hele dens fylde. Den er væk hurtigere end vi aner.

Åbn dig for livets skønhed hver en dag, du slår øjnene op. Dit liv bliver, som du dagligt beslutter dig til.

Tænk positivt, kreativt og konstruktivt. Tag ansvar for et godt liv for dig selv, din famile og dine venner.

Da spreder du livets kærlighed – også til den “fremmede” du møder.

Da giver du dig selv som gave til din næste.

Tak fordi du har fulgt mig på min tur.

Jeg håber du har fået en oplevelse.

Dette er en appetitvækker – som inspiration.

Du er velkommen til at printe denne artikel til eget brug.

Copyright tekst og billeder Erik K Abrahamsen 2009

København, den 26. december 2009

Den Gamle By i Aarhus. Bindingsværkhuse ud til det vandløb, som passerer gennem Den Gamle By, som har 100 års jubilæum her i 2009. Foto: 23. december 2009

PS: På min blog ligger min artikel ” Hvid jul i ” Den Gamle By” i Aarhus ” fra samme tur den 23. december 2009

Erik Kristian Abrahamsen født i Skagen 1945, bosat i Aarhus 1945-83 og i København 1983 til idag. Her fotograferet på min altan med vor store grønne gård i baggrunden. Foto: 2009

Kærlig hilsen

Erik

Opdateret den 24. september 2015

Siden februar 2010 har jeg skrevet 126 artikler på min ny hjemmeside: Danculture.dk med følgende rubrikker:

Historie, Kultur, Natur, Sundhed, Politik, Sport, Vinter og Spiritualitet.

Se link: Danculture.dk og klik på rubrik VINTER: “Flådestation Grønnedal – et grønlandsk paradis oplevet vinteren 1964-65”.

3 kommentarer to “Aarhus i sne-dragt lillejuleaftensdag 2009”

  1. shot.re Says:

    Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will
    be waiting for your further post thanks once
    again.

  2. børnecirkus med geder | Aarhus Zoologiske Have Says:

    […] Fra Erik Abrahamsens blog. […]

  3. Tina Simonsen Says:

    Hvor er det sjovt at læse om din barndom på Gentoftevej. Jeg bor i nr 17 og faldt tilfældigt over din side! Jeg føler mig også vildt priviligeret over at have boet her og set mine børn vokse op på denne vej og i disse omgivelser. Tak for sjov læsning!
    Mvh Tina Simonsen

Skriv et svar

